Staudt kitálal a Zippnek

Interjúnkból megtudhatják, mit gondol a Jobbik főpolgármester-jelöltje riválisairól, és hogyan oldaná meg a tömegközlekedés, a környzetvédelem, a közbiztonság és a hajléktalanság problémáit. No meg hogy mit szólt Schmuck Andor klipjéhez.


Zipp: Mit érdemes tudni Staudt Gáborról?

27 éves jogász vagyok, csak így szoktam magam aposztrofálni. 2003-ban csatlakoztam a Jobbikhoz. Úgy gondolom, hogy nemzetmentő missziót folytatunk. Bármennyire is furcsa, de nem nevezném magam politikusnak, engem felkértek erre a feladatra, amit megtiszteltetésnek vettem és örömmel fogadtam el, de ez nem azt jelenti, hogy én „nagy embernek” érezném magam. Mi ugyanazok vagyunk, akik voltunk a Parlamentbe kerülés előtt, például most is megyek ki standolni, nemsokára a Blaha Lujza térre. (Az interjút csütörtök délután készítettük - szerk.) XXII. kerületben élek, tehát a külvárosban, de mivel gyakran jövök a belvárosba, ezért ismerem az itteni problémákat is.

Zipp: Az előző négy évben hemzsegett a korrupciós botrányoktól a főváros, hogyan lehetne ezt megakadályozni a közeljövőben?

A programunkban foglalkozunk a fővárosi cégekkel, az a legnagyobb baj, hogy a fejétől bűzlik a hal. A politikai korrupció nemcsak, hogy hagyja, hanem kizsarolja a különböző csúszópénzeket. Erre tökéletes példa, hogy a Főtávnak például 50 milliót kellett fizetnie Hagyónak havonta, vagy például a Margit híd esete, ahol több mint 10 milliárddal többé vállalták el a munkát és ezt megszavazta az egész testület. Nagyon fönt kell kezdeni a rendrakást, politikai rendszerváltást szeretnék.

Zipp: Hogyan lehetne a tömegközlekedést jobban fejleszteni Ön szerint?

Ez a legrészletesebb része a programunknak, legalább három órába telne, mire az egészet elmondanám, tehát csak a leglényegesebb dolgokról beszélek most. A fővárosi tömegközlekedés alapjába véve elhibázott, mert büntetőszemléletet takar a gépjármű-tulajdonosok és a tömegközlekedést használók felé egyaránt. Mi jutalmazási szemléletet vezetnénk be és legfőbbképpen a kötött pályás közlekedést támogatnánk. Az autókat nem büntetésekkel tartanánk távol a várostól, hanem olyan jegyárakkal, olyan utazási feltételekkel, P+R parkolókkal, hogy megérje nekik is a tömegközlekedést választani. A közlekedésben képződő pénzeket nem fordították vissza. Ha a parkolási díjakat, a rengeteg büntetést illetve a súlyadót visszaforgatnánk a tömegközlekedésbe, akkor már nem itt tartanánk.

Zipp: Horváth Csaba szerint ingyenessé kéne tenni a tömegközlekedést. Mi a Jobbik véleménye erről?

Az esélytelenek nyugalmával fogalmazott Horváth Csaba. Nem az a bajuk az embereknek, hogy fizetni kell egy szolgáltatásért. Az, hogy ingyenes valami az nem megoldás, ezt tudjuk közgazgazdasági számításokból is. Fontos, hogy a parkolójegy ára ne legyen drágább mint egy vonaljegy ára. Horváth Csaba ezeket a bevételeket az útdíjakból és a dugódíjakból teremtené meg, tehát megint a büntetés politikát látjuk, ahol egymás ellen uszítják a tömegközlekedést használókat az autósokkal. A bliccelést is meg kellene szüntetni, de az sem kellemes érzés, hogy az emberek megveszik a jegy és a bérlet árát, az összeget meg valaki ellopja, ahelyett, hogy visszaforgatnák a tömegközlekedésbe. Nagyon fontos viszont hangsúlyoznom, hogy nyereséget sosem fog termelni a tömegközlekedés. Viszont az egész városnak érdeke, hogy kevesebb autónk, környezetbarát városunk és tisztább levegőnk legyen. Tehát minden ember érdekelt abban, hogy az ő adóforintjaiból egy élhetőbb Budapest jöjjön létre.

Zipp: A környezetkíméléshez hozzátartozik a kerékpározás, de Budapesten jelen pillanatban életveszélyes ezzel a módszerrel közlekedni. Ezen, hogy változtatna a Jobbik?

Amit húsz év alatt tettek, azok csak látszatintézkedések voltak. Megépítettek néhány bicikliutat, de azokat általában nem kötötték össze illetve nem újították fel őket. A bicikliutak hiányán kívül azért sem járnak az emberek kerékpárral, mert rengeteg szennyező anyagot szívnak be. Ha kevesebb autó lesz a belvárosban, mert a tömegközlekedést javítjuk akkor már több ember fogja használni a kerékpárt is, ráadásul így a levegőt is megtisztítjuk. Azok a pénzek, amelyek a parkolócégek zsebeibe vándorolnak, rengeteg bicikliút építésére lennének elegendőek. Nagyon fontos a megfelelő közbiztonság megteremtése is, mert addig senki nem fog biciklivel járni, amíg letámasztott a kerékpárt a kisbolt elől rögtön ellopják.

Zipp: Hogyan lehet a közbiztonságot helyreállítani Budapesten?

Mi a Budapest Őrség felállítását javasoltuk, ezt úgy kell elképzelni mint a rendőrség mellett működő szervezetet. Ma sok helyen működik városőrség, illetve közterület felügyelet, de ezek többnyire kerületi hatáskörben vannak. Mi egy centralizált szervezetet hoznánk létre, ezt neveznénk Budapest Őrségnek. A Jobbik programjának szerves része a Csendőrség felállítása is, de ez egy hosszabb távú koncepció. A Budapest Őrség főleg a kisebb, köznyugalom elleni bűncselekményekre „szakosodna” amit kiegészíthetne a Polgárőrség jelenlegi tevékenysége is.

Zipp: Hogyan lehetne ebben együttműködni a kormánnyal?

A Budapest Őrség egy hivatalos közterület-felügyeletet ellátó szervezet lenne. Ami Budapest érdeke azt a kormánynak is támogatnia kell. Ha nyerünk, ha nem, támogatni fogjuk azokat az elképzeléseket, amelyek Budapestet jobbá tehetik, akárhonnan jönnek is, ha viszont újabb Margit-híd és 4-es metró projekteket látunk illetve ahhoz hasonló költekezéseket, - mert nem a metróval van a gond, hanem hogy ennyiért építtették - akkor a legkeményebb ellenfelei leszünk bárkinek, aki előterjeszti.

Zipp: Ha már 4-es metró: van egy félkész metróvonalunk, mit kezdenének vele?

Nagyon jó a kérdés. Nekem fáj, amikor azt hallom, hogy a metrót teszik felelősség, és le akarják állítani az építkezést. A metrónak legalább Gazdagrét és a Bosnyák tér viszonylatában kellene működnie. Hangsúlyozom, hogy legalább, mert véleményem szerint elővárosi vasútként ki kellene mennie Budaörs irányába illetve a Pólus centerig.

Jelen pillanatban most egy korcs metró jön létre, nagyon sűrű megállókkal, ami a belvárost köti össze a belvárossal. Kelenföldtől Gazdagrétig olyanok a talajviszonyok, hogy egyszerű módszerekkel egy év alatt ki lehetne fúrni az alagutat gyakorlatilag fillérekből. De a politika eddig azt nézte, hogy mennyit lehet bezsebelni az ilyen projektekből és nem az emberek érdekeit figyelte.

Zipp: A mostanában zöldpártnak kikiáltott LMP szerint úgy lehetne meghosszabbítani az 1-es villamos útvonalát, hogy 50 fát kéne kivágni. A Jobbik programjában sok környezetvédelem szerepel, mit érdemes ezekről tudni?

Az LMP-nek csak a színe zöld illetve csak szavakban látom a nagy elhatározást. Mi valódi zöld programot tettünk le az asztalra. Még egyetlen LMP képviselőt sem láttam biciklivel közlekedni, a mi politikusaink és asszisztenseink közül többen közlekednek Jobbik-matricával ellátott kerékpárokkal.

A környezetvédelemről: szelektíven gyűjtjük a hulladékot, de a begyűjtést során „összeöntik” a szemetet. Meg kellene oldani az ajtótól-ajtóig szelektív hulladékgyűjtés módszerét, ahogy az Németországban már bevett szokás. Vigyázni kell a zöldterületeinkre, a villamosokat hosszú távon le kellene vinni a kéreg alá, ami rengeteg lehetőséget teremt a felszínen is. Ha a 4-es metró és a Margit híd költségeit összeadjuk, az körülbelül akkora összeg, mintha az összes budapesti villamosvonalat a föld alá vittük volna. Azt hiszem így jobban érzékelhető, hogy mekkora összegről is van szó.

Zipp: A hajléktalankérdés szintén égető Budapesten, ezzel mit kívánnak tenni?

Mi munkát és szállást akarunk biztosítani a hajléktalanoknak, de nem lehet őket a közterületeken hagyni. Fel kell ajánlani, hogy megfelelő munkavégzésért cserébe napi meleg ételt és szállást biztosítunk a számukra. Persze olyan szállást, ahol nem lopják el egymás dolgait, tehát biztonságos helyet szeretnénk adni nekik. Aki viszont ezt visszautasítja, azt el kell távolítani az utcákról a karhatalom segítségével. Mi esélyt fogunk kínálni nekik.

Zipp: Duna-központú fővárost vázol fel programjában a Jobbik, ezt milyen módon valósítanák meg?

A Duna Budapest főutcája, amely abszolút kihasználatlan közlekedésileg, turisztikailag. Ma totálisan rendezetlen a Duna-part helyzete, teljes káoszt tapasztalunk jogilag és látványilag egyaránt. Szeretnénk itt a BKV-nak fontos szerepet szánni, a Dunára, mint a tömegközlekedés egyik „útjára” kellene tekinteni. A turisztikai lehetőségek is elképesztően kiaknázatlanok. Budafok például egy kellemes kis borváros lehetne, ha megteremtenénk a megfelelő turisztikai elérhetőségét. Ehhez legfőképpen egy kikötőre van szükség. A turisták és a budapestiek is jól járnának ezzel.

Zipp: Hogyan jellemezné a riválisait, a többi főpolgármester-jelöltet?

Nem szeretem őket jellemezni, de megteszem hogyha muszáj. Horváth Csaba száz százalékosan részese volt annak a rendszernek, ami itt kialakult, ha jobban megvizsgálnánk az ügyeket, lehet, hogy Ő is Hagyó Miklós mellett kötne ki. Tarlós István is sajnos több ponton részese volt az elmúlt időszaknak, például Ő is megszavazta a Margit híd felújításának eltúlzott költségeit. Ugyebár Ő volt, aki talicskával tolta be kopogtatócéduláit a Városházára, ez mind szép is, de remélem, hogy a talicska nem maradt bent a Városházán üresen… Én nem látok olyan erőt a Fidesz oldalán, amely átütő lenne, és radikális változást hozna Budapestnek.

Az LMP-ről gyakran elmondják, hogy zöld, de azt már ritkábban, hogy az SZDSZ utópártjának tekinthetőek, annak a szűk belvárosi klikknek a képviselői, akik az SZDSZ-t is megalapították. Generációváltás történt náluk, de a pénz ugyanonnan jön. Az utóbbi napokban kiderült, hogy nagyon sok pénzük van, és nem tudom, hogy honnan. Mi elmondtuk, hogy miből gazdálkodunk, csak 20-30 milliós kampányra futja Budapesten. Az ő plakátjaikkal viszont tele van a város. És akkor még nem is beszéltünk a kopogtatócédula gyűjtésük körül kialakult anomáliákról…

Zipp: Látta Schmuck Andor videóját?

Láttam a videót és nem tudtam eldönteni, hogy sírjak vagy nevessek. A programpontjai meg egészen furcsák, például vidámparkot akart létrehozni Kispesten. Én Őt körülbelül a Kétfarkú Kutyapárt közelébe helyezném, de azt se felejtsük el, hogy Schmucknak nagyon jó szocialista kapcsolatai is vannak, volt ő már MSZP-s országgyűlési képviselő is.

zipp.hu